Taalvrijwilligers gezocht

Stichting Balans is op zoek naar enthousiaste vrijwilligers voor de Nederlandse taalles aan Nederlandstaligen en anderstalige cursisten. Het doel van de Nederlandse taalles is dat de cursisten een goede basis van de Nederlandse taal en de Nederlandse cultuur krijgen, die nodig is om goed te kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Nederlandse taalles heeft een positief effect op het leren van de taal, de zelfredzaamheid en het zelfvertrouwen van de cursisten. Als je de Nederlandse taal spreekt kun je contact maken met andere mensen, en uitleggen aan andere mensen wat je denkt en voelt.

Vind je het leuk om met taal en mensen te werken? Wil je vrijwilligerswerk doen en vind je het belangrijk dat iedereen kan meedoen in de maatschappij? Als taalvrijwilliger kan je hier een belangrijke bijdrage aan leveren.

Wat we vragen we van de taalvrijwilligers ?

• Het is belangrijk dat je de Nederlandse taal goed beheerst.
  • Je vindt het leuk om mensen te helpen.
  • Je bent geïnteresseerd in mensen met een verschillende culturele achtergrond.
  • Je hebt affiniteit hebben met het onderwijs (ervaring in het onderwijs is een pré).
  • Je hebt een lange adem, want de vooruitgang gaat in kleine stapjes.

De taallessen zijn bedoeld voor mensen die beter willen leren lezen en schrijven: mensen met Nederlands als moedertaal en anderstaligen met Nederlands als tweede taal die zich de Nederlandse taal beter eigen willen maken. Wekelijks worden er individuele lessen gegeven en zijn er groepslessen op verschillende niveaus: van lessen aan analfabeten waar cursisten kleine stapjes maken, tot cursussen waarin mensen snel vooruitgang boeken.

In de cursussen komen onderwerpen aan bod die dicht bij de belevingswereld van de cursisten liggen, zoals gezondheid, onderwijs of openbaar vervoer. Tijdens de lessen krijgen de cursisten ook informatie over Nederlandse gebruiken en de Nederlandse cultuur en we bespreken iedere week een onderwerp uit het nieuws. De taalvrijwilligers werken met lesboeken afgestemd op het niveau van de cursisten en bepalen op basis van de groep de lesinhoud en het lestempo.

De groepsgrootte verschilt en is mede afhankelijk van het niveau van de cursisten en de wens van de taalvrijwilliger, gemiddeld 8 personen.

De cursisten komen o.a. uit Afghanistan, Colombia, Eritrea, Ethiopië, Iran, Jamaica, Marokko, Polen, Rusland, Somalië, Turkije en Venuzuela.

De taallessen worden gegeven op een aantal plaatsen in Soest en Soesterberg: De Plantage, Bibliotheek Idea, Saenredamplantsoen en Buurtcentrum De Linde.

Wat krijg je er als taalvrijwilliger voor terug?

• Vooral natuurlijk voldoening en waardering. Je bouwt een vertrouwensbasis op met de cursisten en daar krijg je energie van.
  • Een team gemotiveerde taalvrijwilligers die regelmatig bij elkaar komen, ervaringen uitwisselen en bespreken hoe ze de lessen kunnen verbeteren.
  • Als taalvrijwilliger krijg je ondersteuning en training van het Taalhuis Soest om je kennis en vaardigheden te vergroten. Je krijgt een basistraining van 3 dagdelen en er worden regelmatig workshops georganiseerd.
  • Je kunt met een van de taalvrijwilligers meelopen om te kijken hoe zij het doen.

Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Zoulikha Seddiki, 035-6099255 / 06-57552129, z.seddiki@stichtingbalans.nl