Ontwerpwedstrijd Energietransitie

Maandag 11 oktober was NME Veenweide te vinden op basisschool de Achtbaan. Groep 8 was de gelukkige voor de aftrap van de ontwerpwedstrijd ‘onze duurzame school’.

Wethouder Nermina Kundic vertelde de kinderen over haar baan als wethouder (wat is dat eigenlijk?) en over haar taak om de energietransitie te begeleiden (van vieze naar schone energie). Vervolgens introduceerde Simone van Dongen, docent natuur en milieu educatie Stichting Balans, het duurzaamheidsspel. Verschillende stellingen passeerden de revue, zoals “ga staan als je zelf minder lang doucht om water en energie te besparen” en “ga staan als je thuis zonnepanelen op het dak hebt”. Hieruit ontstonden mooie gesprekken. De ontwerpwedstrijd werd toegelicht door Lisanka van Scheijndel, educatief medewerker Stichting Balans.

Van 11 oktober tot 11 november hebben alle basisscholen in Soest en Soesterberg de tijd om ‘onze duurzame school’ te ontwerpen. De inzending is een videopresentatie van het eindresultaat
Op 30 november vindt de prijsuitreiking plaats in de raadzaal van de Gemeente Soest. De winnaar ontvangt een geldprijs van tenminste €2.500 om direct een deel van het plan uit te kunnen voeren!

Op dit moment hebben alle scholen het lespakket ontvangen over de energietransitie ter ondersteuning voor de ontwerpwedstrijd. Op het gebied van energiebesparing, het opwekken van duurzame energie, klimaatadaptatie en consuminderen kunnen leerlingen kijken hoe de school hier een stap in kan zetten.
De leerlingen van de Achtbaan zijn al goed op weg, zij hebben een sedumdak op hun schoolgebouw en organiseren een boekenruilactiviteit op school. En nu bedenken wat er nog meer mogelijk is!

Meer informatie
Lisanka van Scheijndel, coördinator van de Educatie Energietransitie, 06-16133378, L.vanscheijndel@stichtingbalans.nl

naar het overzicht