HBO stage

Ben jij een student met interesse voor dier, natuur en milieu? Vind je het een uitdaging om kinderen tot en met 12 jaar iets te leren? Ben je niet bang voor dieren of voor een regenbuitje? Balans, Kinderboerderij De Veenweide te Soest is op zoek naar een enthousiaste stagiaire die ons kan helpen met het ontwerpen en uitvoeren van educatieve activiteiten.

Omschrijving van de kinderboerderij
Balans, kinderboerderij De Veenweide is een onderdeel van Stichting Balans, de welzijnsorganisatie van Soest en Soesterberg. De kinderboerderij ligt al ruim 40 jaar aan het Vedelaarpad midden in de wijk Overhees. Verschillende dieren wonen op de kinderboerderij: paard, ezel, schapen, geiten, varkens, konijnen, cavia’s, duiven, kippen en eenden. De doelgroep bestaat uit kinderen tot en met 12 jaar en hun ouders/verzorgers. De (educatieve) activiteiten zijn op deze doelgroep afgestemd. De Veenweide is een bijzondere kinderboerderij, omdat deze onderdeel is van een welzijnsinstelling. Wij zijn afhankelijk van vrijwilligers die ons ondersteunen in alle mogelijke werkzaamheden. Als stagiaire zul je hier kennis mee maken.

Omschrijving stagemogelijkheden
Op dit moment geven wij op weekdagen natuur- en milieu-educatie lessen aan alle basisschool leerlingen uit de gemeente Soest. Naast deze lessen willen we ook de bezoekers een educatieve beleving aanbieden. Zo bestaan er al een aantal educatieve activiteiten, maar zijn wij ook bezig met het ontwikkelen hiervan. Bestaande activiteiten zijn bijvoorbeeld educatieve dagen zoals lentefeest en dierendag, educatieve rugzakjes met materiaal waarmee kinderen zelfstandig de kinderboerderij kunnen ontdekken en het voeren van de dieren waarbij de kinderen iets meer leren over de dieren. Ook het terrein is aangekleed met educatief materiaal, zoals informatieborden bij de dieren en een elektrospel met wisselend thema.
Op de kinderboerderij zijn verschillende stagemogelijkheden, gericht op dier, natuur, milieu en educatie. Naast ondersteuning bij onze bestaande activiteiten, verwelkomen wij ook stagiaires met nieuwe ideeën die bij ons ten uitvoering gebracht kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerpen van educatieve borden of het geven van natuur en milieu educatielessen.

Verwachtingen stagiaire
Als stagiaire bij Balans, kinderboerderij De Veenweide kun je zelfstandig werken, weet je van aanpakken, toon je initiatief, werk je samen met vrijwilligers en ben je representatief en klantvriendelijk richting de bezoekers.

Verwachtingen stagebedrijf
Per stagiaire worden er individuele afspraken gemaakt wat betreft inwerken, begeleiding en voortgangsgesprekken.

Stagedagen
De stagedagen en tijden zijn in overleg. De werktijden lopen gelijk met de openingstijden van de kinderboerderij (tussen 9.30 uur en 17.00 uur).

Certificatie
Voor HBO opleidingen is er geen certificeringsinstantie zoals het Aequor voor het MBO.

Opleidingen met mogelijkheden voor een stage
STOAS – educatie en kennismanagement groene sector
Hogeschool Van Hall Larenstein – Diermanagement
PABO – afstudeerrichting NME
Lerarenopleiding Biologie – studiepunten voor lesbevoegdheid (eerste 2 jaar), vrije studiepunten

Contact
Interesse in een HBO stage, op zoek naar meer informatie, andere opleiding? Je kunt contact opnemen met ons via telefoon 035-6099255 of mail naar veenweide@stichtingbalans.nl.